De drie assen van productontwikkeling
De sturing van productontwikkeling gebeurt langs drie assen:- Product. Het betreft hier de keuze van componenten, materialen, software of toegepaste technologie in het product. Deze as is sterk vertegenwoordigd bij technologie gedreven bedrijven
- Process. De processen die Gebruikt worden bij de productontwikkeling. Voorbeelden van overwegend procesgedreven organisaties zijn b.v. de overheid
- People. De mensen die het doen. Bij veel bedrijven wordt er slechts één keer per jaar langs deze as gestuurd, namelijk in het functioneringsgesprek
Traditionele organisaties gebruiken meestal ‘planning and control’ als stuurinstrument, liefst ondersteund door diverse spreadsheets en powerpoints. We zitten aan het begin van een nieuwe eeuw met nieuwe manieren van werken, communiceren en leven. Dit leidt tot de behoefte aan nieuwe leiders die de “Best Practices” uit het verleden kunnen combineren met de behoeften van de nieuwe tijd.
In deze tijd hebben we behoefte aan leiders die kunnen motiveren, enthousiasmeren en inspireren. Stimuleer mensen om te ondernemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk. Maak gebruik van de 7 inzichten van inspirerend leiderschap (zie het kader hiernaast).
Dit resulteert in een kanteling van de organisatie, in de manier van denken, van organiseren naar participeren, van het uitvoeren van een planning (of instructies) naar ondernemen en realisatie van een doel.
De 7 inzichten van inspirerend leiderschap
- Leef zelf volgens de waarden waar je in gelooft. Als manager ben je voor veel mensen de norm en zullen de medewerkers zich ook gaan gedragen volgens de norm. Wat je zaait zal je oogsten. Als je vertrouwen uitstraalt zullen anderen jou ook vertrouwen.
- Ga altijd uit van de kwaliteiten van de mensen. Geef mensen veel waardering en complimenten. We horen vaak genoeg wat we fout doen. Uit onderzoek is gebleven dat het effect hiervan 2,5 maal zo groot is als dat van een compliment.
- Je moet jezelf goed kennen om anderen te kunnen begrijpen. Management begint met “personal empowerment”.
- De kunst van effectieve communicatie. Dit is de stap die komt na zelfkennis. Weet wat een ander nodig heeft om verder te kunnen en zorg dat hij dat krijgt. Je krijgt het zelf tienvoudig terug.
- Actief netwerken teneinde om te leren van de kennis en oplossingen van anderen. Wie heeft het wiel dit keer uitgevonden?
- Zo veel mogelijk delegeren van verantwoordelijkheid wat leidt tot hogere motivatie en productie.
- Naast het werk moet er ruimte zijn voor lichamelijke en geestelijke ontspanning. Beter voor de gezondheid en teambuilding.